Start

Reflektion - "Mellan två Världar"

Niclas Trydell | 4 mars, 2020
Det är verkligen en spännande tid vi befinner oss i – och som vi kommer att fortsätta befinna oss i under lång tid, skulle jag vilja säga. Temat för det här numret av Trydells tidning är ”Mellan två världar” och det är just där vi är.

Vi verkar i en tid då det traditionella sättet att kommunicera, genom papperstidningar, fortfarande lever kvar men där nya digitala kanaler tar större och större plats och ger allt fler valmöjligheter. Nu kanske ni tänker att vi, som är ett tryckeri och fast förankrade i den ”gamla” världen, ser detta som ett problem, ett hot?
Till er kan jag bara säga en sak: nej.
Mitt korta och koncisa svar beror på två saker.
För det första: av allt att döma är tidningsdöden överdriven. Visst, den mediala kartan i Sverige håller på att skrivas om, och marknaden är långt ifrån stabil. Men det finns ändå all anledning till optimism. Bland annat ser vi att kundtidningarna går från klarhet till klarhet. Mycket material, som längre texter, analyser och djupare porträtt lämpar sig oändligt mycket bättre i den klassiska tidningen. I de här fallen ligger papperstidningen oss fortfarande varmt om hjärtat.
För det andra: även om de digitala kanalerna obestridligen kommer starkt, ska inte detta uppfattas som konkurrens till papperstidningen, utan snarare som ett nödvändigt komplement. Ofta passar kortare, informativa artiklar fantastiskt bra på webben, och utgör därmed inte alls något ”hot” mot den vanliga tidningen.

De tekniska alternativen ter sig oändliga och det finns hur många möjligheter som helst som valet av rätt teknik kan ge. Det är detta som är den springande punkten, att välja rätt. Och det är inte alldeles enkelt. Det är en djungel av val, alternativ och varianter. Hur ska man veta vad som är bäst?
Vårt mål på Trydells är att tillgodose våra kunders behov av kommunikation, oavsett vilket medium man väljer. Vårt yttersta mål är självklart att hitta lösningarna som passar respektive kund bäst för att de i sin tur ska kunna utveckla sina affärer, fånga upp intressenterna/läsarna och, inte minst, skaffa nya sådana. Detta ska ske på ett så kostnadseffektivt sätt som det bara är möjligt. Våra kunders kunder ska få möjlighet till att själva välja och använda de läsforum de vill ha. Möjligheterna ska finnas lätt till hands, presenteras så kunden lätt förstår funktionen med tekniken och det kan vi på Trydells erbjuda. Vi har kontrollen från start till mål för att kvalitetssäkra hela processen.
Det går inte nog att understryka att tekniken är till för kunderna, inte tvärtom. Vi använder inte teknik för teknikens egen skull. Det är kundernas efterfrågan som styr mycket av vår utveckling. Vår tekniska plattform har grunden och ger möjligheterna för utveckling åt alla håll och kanter.

Att vara mellan två världar betyder faktiskt att ha tillgång till två världar. Därför är jag väldigt glad att få vara med om den här spännande tiden. Vi kan inte sia om hur det hela slutar, men vi kan njuta av resan under tiden. Och det gör vi. Tillsammans med våra kunder.
Ur Trydells Magasin #2 2012 (Ledaren)

Dela denna nyhet på sociala medier

POPULÄRAST
Klimatsmarta format som vinner mark
Så jobbar grafiska branschen för hållbarhet
Plast – miljöbov eller klimathjälte
Många krav när tidningar distribueras
Det hållbara tryckeriet
Krönika - Därför är ensamredaktör världens bästa jobb


Reflektion - "Mellan två Världar"

Niclas Trydell | 4 mars, 2020
Det är verkligen en spännande tid vi befinner oss i – och som vi kommer att fortsätta befinna oss i under lång tid, skulle jag vilja säga. Temat för det här numret av Trydells tidning är ”Mellan två världar” och det är just där vi är.

Vi verkar i en tid då det traditionella sättet att kommunicera, genom papperstidningar, fortfarande lever kvar men där nya digitala kanaler tar större och större plats och ger allt fler valmöjligheter. Nu kanske ni tänker att vi, som är ett tryckeri och fast förankrade i den ”gamla” världen, ser detta som ett problem, ett hot?
Till er kan jag bara säga en sak: nej.
Mitt korta och koncisa svar beror på två saker.
För det första: av allt att döma är tidningsdöden överdriven. Visst, den mediala kartan i Sverige håller på att skrivas om, och marknaden är långt ifrån stabil. Men det finns ändå all anledning till optimism. Bland annat ser vi att kundtidningarna går från klarhet till klarhet. Mycket material, som längre texter, analyser och djupare porträtt lämpar sig oändligt mycket bättre i den klassiska tidningen. I de här fallen ligger papperstidningen oss fortfarande varmt om hjärtat.
För det andra: även om de digitala kanalerna obestridligen kommer starkt, ska inte detta uppfattas som konkurrens till papperstidningen, utan snarare som ett nödvändigt komplement. Ofta passar kortare, informativa artiklar fantastiskt bra på webben, och utgör därmed inte alls något ”hot” mot den vanliga tidningen.

De tekniska alternativen ter sig oändliga och det finns hur många möjligheter som helst som valet av rätt teknik kan ge. Det är detta som är den springande punkten, att välja rätt. Och det är inte alldeles enkelt. Det är en djungel av val, alternativ och varianter. Hur ska man veta vad som är bäst?
Vårt mål på Trydells är att tillgodose våra kunders behov av kommunikation, oavsett vilket medium man väljer. Vårt yttersta mål är självklart att hitta lösningarna som passar respektive kund bäst för att de i sin tur ska kunna utveckla sina affärer, fånga upp intressenterna/läsarna och, inte minst, skaffa nya sådana. Detta ska ske på ett så kostnadseffektivt sätt som det bara är möjligt. Våra kunders kunder ska få möjlighet till att själva välja och använda de läsforum de vill ha. Möjligheterna ska finnas lätt till hands, presenteras så kunden lätt förstår funktionen med tekniken och det kan vi på Trydells erbjuda. Vi har kontrollen från start till mål för att kvalitetssäkra hela processen.
Det går inte nog att understryka att tekniken är till för kunderna, inte tvärtom. Vi använder inte teknik för teknikens egen skull. Det är kundernas efterfrågan som styr mycket av vår utveckling. Vår tekniska plattform har grunden och ger möjligheterna för utveckling åt alla håll och kanter.

Att vara mellan två världar betyder faktiskt att ha tillgång till två världar. Därför är jag väldigt glad att få vara med om den här spännande tiden. Vi kan inte sia om hur det hela slutar, men vi kan njuta av resan under tiden. Och det gör vi. Tillsammans med våra kunder.
Ur Trydells Magasin #2 2012 (Ledaren)

POPULÄRAST
Klimatsmarta format som vinner mark
Så jobbar grafiska branschen för hållbarhet
Plast – miljöbov eller klimathjälte
Många krav när tidningar distribueras
Det hållbara tryckeriet
Krönika - Därför är ensamredaktör världens bästa jobb